Používáme cookies, abychom mohli naše stránky a služby upravit tak, aby vám co nejvíce vyhovovaly. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Souhlasím Další informace

káva s příběhem
Registrace

Proč nejsme ani řetězec, natož franšíza?

mamacoffeeLidé se mě často ptají, jak se nám podařilo vybudovat řetězec kaváren mamacoffee. Většinou vyprávím příběh naší cesty za kávou a farmáři do Etiopie, který vedl k otevření několika kaváren. Zároveň ale dodávám, že nejsme řetězec. Podobné to je se situací, kdy se nám ozývají zájemci o otevření franšízy: „Chtěl bych kavárnu, jako máte vy.“ Musím se smát: „A kterou?“ Mamacoffee není ani řetězec ani franšíza. Každá naše kavárna je jiná a to je to, co nás baví a co nechceme měnit.

Jasně, máme podobný sortiment, používáme stejné recepty, kávu, v interiéru najdete společné prvky (třeba židle TON nebo porcelán od paní Kolské). jsme jedna firma. Ale každá kavárna vznikala jako samostatný projekt s ohledem na možnosti prostoru. Některé kavárny jsou minimalistické, některé překvapí vlastní kuchyní, někam si přijdete vyzvednout kávu na cestu do práce, jinde si v klidu posedíte několik hodin.

Charakter a jedinečnost jednotlivých míst určují do značné míry jejich provozní. Sami si určují výzdobu a design kavárny, navrhují program (od výstav přes promítání po hudební produkce), který v kavárnách probíhá, vymýšlí, jestli si tento týden dáte meruňkový dort nebo cheesecake, humus nebo bramborový piroh. Logicky tak třeba František, provozní naší nejmenší kavárny na náměstí Jiřího z Poděbrad, má Jiřího z Poděbraddocela jinou kavárnu než Michaela, provozní kavárny ve Vodičkové.

Proto nejsme řetězec a proto nás nezajímá franšízing. Franšízy a řetězce jsou postaveny na přesně definovaných podmínkách, pravidlech a logicky pak i kontrolách a případných sankcích, pokud nejsou dodržované. A to je přesně to, co nás nebaví. Pro nás má každá kavárna genius loci, který vytváří její zaměstnanci, ale i bezprostřední okolí a místní komunita. Baví nás rozvíjet a zlepšovat kvalitu služeb a zboží, ne otevírat desítky identických poboček. Zásadní je pro nás kriticky uvažovat o tom, co, jak a proč děláme, a podle toho si vybírat i naše dodavatele. Snažíme se podporovat kávové farmáře , propojovat jejich práci s našimi kavárnami, pražírnou i našimi zákazníkům a milovníky kávy. Primární je pro nás dlouhodobá udržitelnost, férové podmínky a hlavně pocit, že nás to baví a že děláme v mamacoffee s láskou.

Napsal Dani Kolský